Vintercykling |
Två gånger hittills i år har det blivit dags att ta fram reparationssatsen för däck och slang. Inte det enklaste i dagens läge då konstmaterial har ersatt gummi och det inte är lika enkelt att laga slang längre enligt de gamla vulkaniseringsprinciperna. Jag har också blivit rekommenderad att aldrig laga en slang mer än två gånger. Vid tredje punkteringen på samma slang skall jag byta enligt förståsigpåare och jag undrar var detta råd kommer ifrån egentligen. Kan gummifabrikanterna ha ett finger med i spelet?
Man kan ana en konspiration mellan de företag som ordnar fram det finfördelade stenkross som finns på cykelbanorna och kommunen som distribuerar krossen samt alla de cykelhandlare som finns i staden. Dessa tålmodiga cykelfixare som när jag vänder ryggen till i cykelaffären ler i mjugg och gnuggar händerna åt de inkomster de får från mig, en intet ont anande vintercyklist. En sak som jag investerat i för att undvika alla dessa lagningar av slang och besök hos cykeldoktorerna är punkteringssäkra däck. Detta är en anpassning som cykelhandlaren gjort av sortimentet och naturligtvis erbjuds dessa inte helt gratis. Viktigt är dock att komma ihåg att detta däck inte är punkteringsfritt utan bara punkteringssäkert. Ett säkert däck är ju inte fritt från punkteringar som handlaren förklarade för mig när jag trots denna investering drabbades av punka. Dessa däck ger en något tyngre cykling, men mer träning för en gammal man är aldrig fel.
Punka |
Så för mig är våren här först när gruset och snön definitivt är borta.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar