De senaste åren har bloggen listat grekiska öar , irriterande saker , musiker som lagt instrumentet på hyllan och hopplösa trafiksituationer. Alla är de listor som rönt stor uppmärksamhet i liten skala och faktiskt har bloggen några gånger satt fingret på pulsen och fått medhåll. Bland annat när bloggen spytt sin galla över 2-1 vägen mellan Köping och Västerås som välförtjänt fick en usel listplacering men som trafikverket tyvärr ignorerat att förändra enligt bloggens önskemål.
I år har turen kommit till influencers och avsikten är att lista tre heta influencers som under året påverkat Svea rikes befolkning och då inte alltid i en positiv riktning. Nu satsar vissa skolor, friskolor naturligtvis, på att skräddarsy utbildningar för blivande influencers. Vår värld snurrar allt fortare och galnare! De flesta influencers håller till på sociala media och företrädesvis på twitter eller instagram. Bloggande influensers har blivit färre för varje år som gått eftersom det krävs mer tid att skapa och mer tid att läsa och smälta för läsare av korta och snabba påverkansmeddelanden som det egentligen handlar om. 2019 har även poddar skjutit fart som influencermedia.
Under de senaste åren har en trend märkts där kändisar poddar i par och pratar strunt, skvaller och gör reklam för sig själva och ett antal produkter som de för betalt för att marknadsföra till intet ont anande lyssnare. Annars är instagram den heta influencerverktyget och majoriteten av dessa influencers är tjejer/kvinnor och det handlar många gånger om träning, hälsa och mode och dessa damer har enorma mängder följare. Något som veckotidningsbranschen bara avundsjukt kan betrakta med sjunkande upplagor och arbetslösa journalister när tidningarnas funktion övertas av instagrammande tonårstjejer.
Bloggen avstår en längre uppräkning av heta influencers och ägnar sig åt pallen, det vill säga de tre främsta inom sitt gebit under 2019 allt utifrån bloggens synvinkel:
Bloggen är en influencer! 3:e plats |
På tredje plats:
Bloggen, Lätta tankar som lättat ankar som nu ändrat namn och adress till Lilla Fridolf men som
en sista kraftansträngning visade sig vara en influencer av oanade kommunala proportioner. Genom att enträget tjata om ett färdigställande av Behrn arena men först när skola, vård och omsorg fått sitt har bloggen fått med sig kommunalrådet Handberg på strategin och turordningen av fördelningen av kommunala medel. Tyvärr känns det som om resurserna inte ens räcker till de sistnämnda tre sakerna, men skam den som ger sig. Dessutom vill bloggen inte bara att pengarna skall räcka till investeringar inom skola, vård och omsorg utan det skall också räcka till driften av skola, vård och omsorg och en drift med en kvalité som vi som skattebetalare slipper skämmas för.
På andra plats:
I princip alla andra influencers världen över. Läste om den svenska superinfluencern Anna Nyström som bloggar om hälsa och fitness och har 8,5 miljoner följare! En imponerande skara och kanske kan man följa henne och med gott samvete stoppa i sig praliner liggandes i soffan. En påverkare som blir någon slags ställföreträdande gott samvete som slaviskt följer alla hälsans lagar. Att hon också prioriterar sitt eget utseende och sin egen kropp ger tydliga signaler till stressade tonårstjejer som får allt svårare att få ihop sina liv. Tydligen toppar Kylie Jenner och Selena Gomez den internationella listan när det gäller följare, även här gäller skönhet och hälsa och samma mönster står att finna även här vad gäller stressade följare och vackra, hälsosamma förebilder.
På första plats:
Greta Thunberg överlägset mest betydelsefulla influenser som sedan hösten 2018 fått med sig en hel värld i arbetet för miljö och framtid för jordklotet. De enda som är emot är en grupp medelålders män som inte riktigt kan förstå att världens klimat är viktigare än snabba bilar, olja och kol eller bara makt i största allmänhet.
Fridays for future-följargrupper skjuter upp som svampar ur jorden över hela jorden. Detta från att Greta suttit ensam framför riksdagshuset på fredagar med en enkel handmålad skylt i protest mot att ingen lyssnar på forskningen. Till att nu vara en världsomspännande rörelse med engagemang i alla åldrar i alla länder. Enkelheten är kärnan i Gretas budskap, lyssna inte på mig utan lyssna på forskningen. Om vi bara gör det så blir det bra eftersom lösningen redan finns där.
Greta T Foto: Fältbiologerna |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar